گچساران نیوز- داریوش بهنیا- این روزها که گوشی همراه زنگ میخورد بیش از هر چیز اعتراض و انتقاد رانندگان تاکسی را می شنوی که از صفهای طولانی جایگاه های سوخت سیانجی شهر یاسوج به شدت اعتراض دارند.
یکی از آنها می گوید در این اوضاع و احوال سخت هر چند به هیچ وجه جوابگوی نیازهای اولیه زندگی هم نیست اما با همین مسافرکشی نان را بر سر سفره فرزندان خودمان میبریم از صبح ساعت ۶ تا ۱۲ شب باید در خیابانهای شهر یاسوج پرسه بزنیم و عمر و زندگی خود را بگذاریم تا بتوانیم دستی جلوی کسی برای لقمه نانی دراز نکنیم.
آن دیگری که دوست اولی به نظر میرسد در ادامه میگوید با داشتن یک دختر معلول در خانه و همچنین چند فرزند پسر که از نوبت ازدواج آنها گذشته با یک تاکسی باید روزگار را سپری کنیم اما با وضعیتی که پیش آمده مجبوریم که ساعات اصلی کار خود را در خیابان های شهر یاسوج به ایستادن در صف طولانی گاز سی ان جی تلف کرده و اینگونه درآمد ناچیز کرایهکشی ما گاه به نصف هم رسیده است چرا که باید روزانه تا ۲ بار در صف خسته کننده سی ان جی وقت تلف کنیم.
وضعیت نامطلوب سیانجی ها در استان کهگیلویه و بویراحمد مربوط به امروز و دیروز نیست خوب به یاد داریم که در اواخر دولت احمدی نژاد استاندار وقت مسئولان و متولیان جایگاه های سوخت سی ان جی را در استانداری گرد یک میز جمع کرد و از آنها توضیح خواست که چرا باید جایگاه های سوخت سی ان جی که می بایست روزانه با شرکت گاز تسویه حساب کنند چنان بدهی روی هم انباشته کردهاند که بعضی از آنها تا حتی ۳۰ میلیارد تومان به شرکت گاز بدهکاری دارند و همین باعث شده تا برخی از آن ها تعطیل شده و خدمات رسانی به مردم نیز به کندی صورت گیرد و مردم از این وضعیت ناراضی باشند.
اعتراضات و انتقادات به وضعیت جایگاه های سوخت سی ان جی در استان تنها به رانندگان تاکسی بر نمیگردد بلکه مردم عادی کوچه و بازار نیز از این وضعیت به شدت ناراضی هستند آنها میگویند دستمان به هیچ کجا نمی رسد و در این اوضاع و احوال سخت اقتصادی و با این صفحه طولانی جایگاه های سوخت هرگز نمی توانیم از گاز استفاده کنیم.
آنها از مسئولان استانی به خصوص شخص استاندار و معاونین و همچنین مسئولان شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی می خواهند تا چاره اندیشی کنند چرا که در شهر یاسوج با این اوضاع و احوال دیگر نمی توان از سوخت سی ان جی استفاده کرد زیرا ماندن در صف های طویل به معنی از کار و زندگی افتادن است.
به گزارش فارس؛ بعد از شنیدن دغدغه های مردم و همچنین رانندگان تاکسی بر آن شدیم تا با حضور در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی استان کهگیلویه و بویراحمد وضعیت را از سالار خشایی مدیرعامل این شرکت جویا شویم.
وی با بیان اینکه ما نیز از این وضعیت نگران هستیم و مردم هر روز و هر ساعت از ما با تماس های مکرر خود چه حضوری و چه به صورت تلفنی درخواست رفع مشکل را دارند میگوید: یکی از مشکلات بزرگ ما در استان کهگیلویه و بویراحمد به ایجاد جایگاه های سوخت سی ان جی بر می گردد چرا که اکنون هیچ سرمایه گذاری وجود ندارد تا برای ساخت جایگاه های جدید سرمایه گذاری کرده و بتوانیم خدمات بیشتری به مردم ارائه دهیم.
او یکی از دلایل را گرانی ادوات و تجهیزات سیانجی ها ذکر میکند و میگوید: برای مثال اگر تا همین یکی دو سه سال اخیر قیمت برخی از تجهیزات یک تا ۲ میلیارد تومان بود اکنون به بیش از ۱۵ میلیارد تومان رسیده است و به همین خاطر استقبال چندانی نمی شود اما نباید دلیل این مشکل را تنها در این موضوع دانست چرا که مردم به هیچ وجه تنها به این یک دلیل قانع نمیشوند و حق هم دارند.
خشایی در ادامه با بیان اینکه جایگاه های سوخت سی ان جی به دو صورت اداره میشوند یکی جایگاههای خصوصی بوده و دیگری جایگاه های سوخت مربوط به شرکت پالایش و پخش بوده که به شهرداریها واگذار شده میگوید: شهرداریها نیز بعضا با بخش خصوصی قرارداد بستهاند البته در تفاهم نامه و قراردادی که با شهرداریهای سراسر استان داریم آنها باید نظارت کافی و کاملی بر روی عملکرد شرکتهای خصوصی داشته باشند.
او گفت: تعداد ۵ سی ان جی در ۵ نقطه شهر یاسوج مربوط به شهرداری است و ما فقط در بحث نظارت آنها دخالت داریم و صفر تا صد کارها را خودشان انجام میدهند.
در ادامه شاکری متولی امور جایگاه های سوخت سی ان جی در شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی استان کهگیلویه و بویراحمد به جمع ما پیوست و گفت: متاسفانه علاوه بر اینکه سرمایهگذار رغبتی به سرمایهگذاری در این بخش ندارد در کل استان نیز تعداد ۵ جایگاه از ۴۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به دلیل گران بودن تجهیزات و بالا بودن هزینه ها هنوز موفق به راه اندازی آنها نشدهاند.
این مسئول در شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در ادامه به مشکلی دیگر اشاره میکند و میگوید: یکی از دلایل اینکه کسی برای سرمایهگذاری در استان وجود ندارد به موضوع تعمیر و نگهداری جایگاه های سوخت سی ان جی بر می گردد که در استان تعمیرکار خبره وجود ندارد و استادکار باید از شیراز و تهران در استان حضور پیدا کنند که این هزینه بالایی را برای جایگاه داران ایجاد میکند و لازم است که دستگاه های آموزش دهنده مانند فنی و حرفه ای در این زمینه ورود پیدا کرده و آموزش های لازم را به افراد متقاضی بدهند.
خشایی مدیرعامل با بیان اینکه چنین مشکلاتی موجب شده تا نتوانیم آنگونه که میخواهیم به شهروندان خدماتدهی کنیم، میگوید: محض اطلاع مردم و اصحاب رسانه که از سال ۸۶ تاکنون تنها یک جایگاه توانستهایم راه اندازی کنیم اما شاید اصلی ترین دلیل صفهای طولانی و خسته کننده و کلافه کننده سی ان جی ها در شهر یاسوج مربوط به انفجار چند وقت اخیر در جایگاه سی ان جی منطقه بنسنجان باشد.
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی استان در توضیح این موضوع چنین گفت که دو جایگاه سی ان جی در منطقه بنسنجان یا همان جایگاه عبدیپور ۳۵۰۰ متر مکعب ظرفیت دارد که با ۱۴ نازل تا پیش از این به متقاضیان سوخترسانی میکرد در حالیکه کل سیانجی های موجود در شهر یاسوج ۵۰۰۰ متر مکعب ظرفیت دارد یعنی این جایگاه به اندازه ۳٫۵ جایگاه به مردم خدماتدهی میکرد.
وی در توضیح وضعیت کنونی جایگاه عبدی پور در منطقه بنسنجان میگوید: میترینگ هر دو جایگاه مشترک بود در حالی که یکی از جایگاهها در اثر انفجار از بین رفته اما جایگاه دیگر که دچار آتش سوزی شده به دلیل مشترک بودن میترینگ از کار افتاده است.
این مسئول با بیان اینکه هر یک از این ۱۴ نازل در هر ساعت ۶۰ خودرو را سوخت رسانی میکردند افزود: به این معنی که این جایگاه سوخت روزانه ۷۰۰ خودرو را در شهر یاسوج سوحترسانی میکرد حالا با وضعیتی که ایجاد شده صفهای طولانی چندان دور از انتظار نیست.
شاکری مسئول امور سیانجی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این گفتوگو میگوید: تصور مردم و رسانهها این است که این جایگاه ها متعلق به شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی است اما اینگونه نبوده و آنها را به شهرداریها واگذار کردهایم هر چند که بر روی کار آنها نظارت داریم اما شهرداریها باید در خدمات رسانی و سرویس دهی به مردم عملکرد بهتری داشته باشند در حالی که در شهر یاسوج چنین وضعیتی را شاهد نیستیم.
شاکری در ادامه خطاب به اصحاب رسانه با بیان اینکه بروید وضعیت جایگاه های سی ان جی خصوصی و جایگاه های شهرداری ها را با یکدیگر مقایسه کنید گفت: متاسفانه پمپهای جایگاههایی که توسط شهرداری ها اداره می شود به یک قوطی تبدیل شده در حالیکه باید به صورت مستمر و همیشگی این نازل ها سرویس شود.
وی با بیان اینکه چنین وضعیتی را در میان سی ان جی سایر شهرهای استان کمتر مشاهده میکنیم میگوید: پیشانی و مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شهر یاسوج است و شهرداری باید عملکرد بهتری در این زمینه از خود نشان دهند هر چند که درآمدهای بسیار خوب از طریق جایگاه های سوخت سی ان جی نصیب شهرداریها میشود اما با وجود چنین درآمد خوب و پایداری همچنان موضوع را جدی تلقی نکردهاند و در پی نظارت درست و حسابی نیستند از سوی دیگر اگر به جایگاههای شهرداری در سطح شهر مراجعه کنید بسیاری از کارگران نسبت به پرداخت حقوق و مزایای خود معترض بوده و همین موجب میشود تا در سوخت رسانی و خدمات دهی به مردم ضعیف عمل کنند.
در انتها مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی استان از شهرداری یاسوج میخواهد یک نفر را به صورت مستقیم به عنوان مسئول و متولی جایگاههای سوخت سیانجی تعیین کرده تا اینکه نظارت شبانه روزی بر روی کار آنها داشته باشد و موجبات نارضایتی مردم فراهم نشود.
خشایی این وعده را هم میدهد که تا قبل از اتمام سال جاری سیانجی عبدیپور در منطقه بنسنجان وارد چرخه سوخترسانی میشود تا شاهد شکستن صفهای طولانی سیانجی باشیم.
انتهای پیام/
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0