آیا مسیر جایگزین برای گچساران تعریف می شود؟+تصاویر
ساعت: ۲۱:۰۱ منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۹/۰۹/۱۷ شناسه خبر: ۱۶۷۵۰۵۸ بررسی آخرین وضعیت پروژه “تونل دیل” در گچساران: ۱۲۵میلیارد تومان برای احداث تونل دیل در منطقه دیل گچساران اختصاص داده شده که با احداث این تونل محور دهدشت_پاتاوه به بنادر جنوبی متصل میشود ، طول این تونل به متراژ دو هزار و ۵۸۰ متر است.
ساعت: ۲۱:۰۱
منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
شناسه خبر: ۱۶۷۵۰۵۸
بررسی آخرین وضعیت پروژه “تونل دیل” در گچساران:
۱۲۵میلیارد تومان برای احداث تونل دیل در منطقه دیل گچساران اختصاص داده شده که با احداث این تونل محور دهدشت_پاتاوه به بنادر جنوبی متصل میشود ، طول این تونل به متراژ دو هزار و ۵۸۰ متر است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس عملیات اجرایی بزرگترین تونل منطقه جنوب کشور و اتصال کریدور شمال به جنوب(اصفهان به دریای خلیج فارس و بوشهر) توسط مؤسسه حرا قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) دراسفندماه ۹۶ درگچساران آغاز شده است که ۱۴هزارو ۵۰۰ متر برای اجرای این طرح عمرانی در گردنه دیل انجام خواهد گرفت.
نجات مسیر بویراحمد گرمسیر
به گفته مسئولین؛ این پروژه، مسیر بویراحمد گرمسیر را نجات خواهد داد و مهمترین فعالیت مؤسسه حرا قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) در احداث تونل درکشور است که با بهترین تجهیزات انجام شده و با احداث این تونل مسیر اصفهان به بندرگناوه حدود ۱۰۰ کیلومتر کاهش می یابد.
آبروی سپاه
هرچند”غلامرضا تاجگردون”،نماینده سابق گچساران و باشت درمجلس در این خصوص نیز گفته بود که این تونل با اعتباری ۱۲۵ میلیارد تومانی احداث خواهد شد که با پایان یافتن این پروژه مردم از این مسیر بهرهمندخواهند شد،قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء آبروی سپاه است و این پروژه هدیهای از نظام به مردم این منطقه خواهد بود.
نشت گاز و توقف عملیات
شهرویور ماه سال ۹۸بود که عملیات احداث تونل دیل با حدود یک هزار و ۳۰۰ متر حفاری از دو طرف به دلیل نشت گاز متوقف،و بنا به دلایل شرایط خاص گازهای متصاعد شده و بنا به توصیه های فنی و ایمنی کارشناسان شرکتهای تابعه وزرات، عملیات اجرایی در دهانههای ورودی و خروجی تونل تا زمان انجام مطالعات تکمیلی و تعیین نتایج آزمایشات و مطالعات نیز تعطیل می شود.
شروع مجدد پروژه!
این در حالی است که خوانپایه ،فرماندار گچساران در بازدیدش از تونل دیل (ابتدای آبان ماه امسال) خبر از آغاز مجدد پروژه می دهد و می گوید : بازدید میدانی از تونل دیل و جلسه با حضور مدیر کل محترم راه و شهرسازی و معاون محترم اجرائی موسسه حرا برگزار، که با تصمیمات اتخاذ شده جهت شروع مجدد پروژه، انشاءالله عملیات اجرائی از سر گرفته خواهد شد.
با این تفاسیر هم محمد احمدی،رئیس حوزه راهسازی کهگیلویه و بویراحمد (پیگیر پروژه های ملی راهسازی در استان) در خصوص آخرین وضعیت تونل دیل گچساران گفت:این پروژه تحت عنوان قطعه دوم جاده گچساران _چرام به طول ۱۰کیلومتر است که شامل ۷هزار و ۵۰۰ متر مسیر و ۲هزارو ۵۸۰متر هم تونل است که شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور به مناقصه گذاشت و “موسسه حرا” کار اجرایی پروژه را از مهرماه سال ۹۷آغاز کرد.
توقف پروژه
وی افزود:اقدامات انجام شده تا تابستان ۹۸ حدود ۶۳۰متر از ورودی و ۶۰۰متر هم از قسمت خروجی تونل کار شده بود،یعنی حفاری تونل حدود یک هزارو ۲۳۰متر از دو سمت تونل اجرا شد،بنابراین در تابستان ۹۸به دلیل بروز نشت گازهای ناشناخته به منظور رعایت الزامات ایمنی دستور توقف کار تونل توسط واحد نظارت برپروژه نیز داده شد.
احمدی در ادامه تصریح کرد:در این فاصله که کار تونل دیل در حال انجام بود بخشی از مسیر حدود ۳۰۰هزار متر مکعب نیز خاکبرداری شد و ۷۰هزارمتر مکعب هم خاک ریزی ،که حدود ۴پل همه پی سازی و …شد،با این حال وقتی که کار پروژه تعطیل شد گروهی با هماهنگی شرکت نفت گچساران از محل بازدید کردند و یک سری آزمایشات انجام دادند و نتیجه گرفتند که گازهای همچون متان،” “H2S، “”N2 و…در دورن تونل وجود دارد.
نتیجه قطعی روند پروژه
رئیس حوزه راهسازی در کهگیلویه و بویراحمدگفت: برای پیگیری بیشتر نیز از طریق شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور ، شرکت ملی حفاری و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت اقداماتی نیز صورت گرفت، به هرحال این عوامل هم در بازدید از تونل دیل اطلاعاتی را جمع آوری کردند که در ادامه کار مطالعه بروی این تونل را تکمیل کنند،که تاکنون نتیجه قطعی در خصوص ادامه کار پروژه اعلام نشده است.
در انتظار نتیجه آزمایشات
وی افزود:شاید با توجه به این شرایط با استفاده از تمهیداتی بتوان کار حفاری تونل را انجام داد،اما باید منتظر نتیجه آزمایشات ماند که آیا وجود این گازها مانع بهره برداری پروژه خواهند شد یا نه،چرا که اگر مانع شود کل مسیر زیرسئوال خواهد رفت و به نوعی قابل استفاده نخواهد بود که باید مسیر جایگزین تعریف شود.
تفویض به راه و شهرسازی
احمدی تصریح کرد:بنابراین در طول این مدت نیز بحث این موضوع بود که این پروژه به راه و شهرسازی استان نیز تفویض شود ،بنابراین به جهت اینکه این پروژه بسیار حایز اهمیت است به صورت ملی هم پیگیری شود زودتر به نتیجه خواهد رسید هم از نظر تامین اعتبار و هم پیگیری های فنی.
براین اساس، ۱۲۵میلیارد تومان برای احداث این تونل در منطقه دیل گچساران اختصاص داده شده که با احداث این تونل محور دهدشت_پاتاوه به بنادر جنوبی متصل میشود ، طول این تونل به متراژ دو هزار و ۵۸۰ متر است.
انتهای پیام/
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0