اصلاح طلبان زیر پای عارف را خالی کردند/حدود ۷۰ درصد نمایندگان موافق اصلاح قیمت بنزین بودند/عملکرد دولت در سال ۹۷ در حوزه تولید و اشتغال ضعیف بود/از دو سالگی چندین هکتار زمین دارم
به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی آگاه غلامرضا تاجگردون زادهٔ شهریور ۱۳۴۵ در گچساران است، وی از نمایندگان شاخص و برجسته اصلاح طلب در ادوار نهم و دهم مجلس بوده و معمولا جایگاه اثرگذاری در تصمیم گیری های پارلمانی داشته است. یکی از ویژگی های اصلی این نماینده دو دوره ای مجلس تسلط بالا به
به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی آگاه غلامرضا تاجگردون زادهٔ شهریور ۱۳۴۵ در گچساران است، وی از نمایندگان شاخص و برجسته اصلاح طلب در ادوار نهم و دهم مجلس بوده و معمولا جایگاه اثرگذاری در تصمیم گیری های پارلمانی داشته است.
یکی از ویژگی های اصلی این نماینده دو دوره ای مجلس تسلط بالا به مسائل اقتصادی و بودجه ای بوده زیرا وی در مدت حضور خود در قوه مقننه همواره در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مشغول به فعالیت بوده و در مجلس دهم ریاست این کمیسیون و تلفیق بودجه را برعهده داشته است. به همین بهانه با او درباره بودجه سال ۹۹ گفتگو کردیم و مساله اصلاح ساختار بودجه را به بحث گذاشتیم.
رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس که عضو شورای عالی اقتصادی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه است، در روزهایی به گفتگو با خانه ملت پرداخت که بحث درباره تصمیمات بنزینی داغ بود. برای همین، وی در بخشی از این گفتگو درباره تصمیم بنزینی دولت گفت که “افزایش قیمت بنزین هیچ ربطی به خزانه نداشته و این موضوع که دولت به دلیل کمبود بودجه و پرداخت حقوق کارمندان اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده کاملا رد می شود”.
خبرگزاری خانه ملت در گفتوگوی مشروح خود با این نماینده پرسابقه و باتجربه مجلس به موضوعاتی درباره جایگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران، انتخابات مجلس یازدهم، گرانی بنزین، مقوله لابی گری نمایندگان، آینده فروش نفت و اصلاح ساختار سیاسی کشور پرداخت. پیشنهاد تاج گردون برای در راس امور ماندن مجلس، ایجاد دو پارلمان عوام و خواص بود که مشروح آن را در ادامه می خوانید.
در ماه های پایانی مجلس دهم قرار داریم، عملکرد این دوره از مجلس را چگونه ارزیابی می کنید؟
شرایط مجلس دهم شرایط خاصی از لحاظ مسائل بین المللی و داخلی بود، به ویژه اینکه با مسائلی مانند تحریم، مشکلات کشور زیاد شد. فکر می کنم نسخه ای برای تمامی مجالس تعریف شده که سه قطب شوند و هیچکدام از جناح ها حداکثری نشوند، البته شاید برای جمهوری اسلامی این موضوع بد نباشد.
برخی می پرسند آیا مجلس دهم در رأس امور بود؟
این دغدغه تنها مربوط به مجلس دهم نیست. این موضوع هم که گفته شود مجلس بی خاصیت است، درست نیست، بلکه مجلس دهم متناسب با شرایط کشور تصمیمات خوبی اخذ کرد، این موضوع صحیح نیست که مجلس نمی تواند تصمیم گیری کند، بلکه تدبیرهای امنیتی و مدیریتی کشور سبب می شود که تصمیم گیری سمت و سوی دیگری پیدا کند. شاید بنده و چند نماینده و حتی غالب نمایندگان نظر خاصی داشته باشند، اما نتوانند درباره آن تصمیم گیری کنند و در این راستاست که گفته می شود مجلس در راستای مصالح عمومی کشور تصمیم گیری می کند. به همین دلیل مجلس بی خاصیت نبوده و خوب عمل کرده، اما شاید در بسیاری از ادوار آن طور که انتظار داریم و مطلوب ماست، در رأس امور نبوده است.
تعداد کاندیدا برای حضور در مجلس یازدهم افزایش یافته است. اگر مجلس در رأس امور نیست چرا تا این حد تعداد متقاضیان برای حضور در مجلس افزایش یافته است؟ آیا این افراد شیفتگان خدمت هستند یا تشنگان قدرت؟ چه چیزی از بیرون درباره مجلس مشاهده می شود که تا این حد استقبال برای حضور در پارلمان وجود دارد؟
افرادی که در انتخابات ثبت نام می کنند در سه گروه تعریف می شوند؛ نخست گروهی که سیاسی هستند و می خواهند نقش سیاسی خود را در اداره امور کشور حتی در حد یک بلندگوی رسمی ایفا کنند. البته فرقی نمی کند که این افراد از جریان اصلاح طلب و اصولگرا باشند، بلکه هر دو گروه این شرایط را برای خود متصور هستند و در نوع ثبت نام های هر دو گروه می توان این ایفاگری نقش سیاسی را مشاهده کرد که این گروه در مجلس عدد ثابت و پایداری دارند.
گروه دوم افرادی هستند که احساس خدمت می کنند و به عبارتی توانایی حضور در مجلس را داشته و در این جایگاه ایده های خود را مطرح و اجرایی کنند، البته تعداد این افراد روز به روز کمتر می شود.گروه سوم افرادی هستند که با توجه به جاذبه ایجاد شده در مجلس تصمیم به کاندیداتوری می گیرند و به این منظور هزینه های فراوانی می کنند تا به یک جایگاه بالا در سطح ملی دست یابند.
پیشنهاد شما برای اصلاح این روند چیست؟
در شرایط کنونی باید گفت که این نوع مجلس، با این ترکیب،نوع شرایط ورود و تصمیم گیری ها کارایی خود را از دست داده است و شاید ضرورت ایجاب می کند که وارد فاز دو مجلسی شویم، چرا که در شرایط کنونی فاز چند مجلسی داریم. بدون اینکه اسم آن آورده شود، چند مجلس در کشور وجود دارد؛ نخست مجلس شورای اسلامی و سپس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، شورای امنیت ملی، شورای اقتصاد مقاومتی و سایر نهادهای دیگری که کنار یکدیگر قرار گرفته اند و مصوبات آنها نافذ بر امور قانونگذاری کشور است، بنابراین تا زمانی که شرایط اینگونه باشد، نمایندگان وارد مجلس شورای اسلامی شده و همیشه این انتقاد مطرح می شود که مجلس با جایگاه مطلوب خود فاصله دارد.
یعنی مجلس عوام و خواص شکل بگیرد؟
زمان آن رسیده که مجلسی در همین سطح و سطوح و شاید در سطح پایین تر داشته باشیم و از سوی دیگر یک مجلس دیگر و قوی تر برای فیلترینگ قوانین مهم کشور تشکیل شود، وگرنه این موضوع که بلندگوهایی روشن و از پشت آن نکاتی بیان و تذکراتی مطرح شود، فایده ای ندارد.
هر روز در پایان جلسه صحن علنی مجلس تذکراتی مطرح شده و مردم آن را می شنوند، در حالی که نماینده ای در صحن حضور ندارد و از سوی دیگر در فرآیند قانونگذاری این تذکرات جایگاهی ندارد، اما مردم فقط همین را می بینند که چه کسی پشت تریبون صحبت می کند و به این موضوع که این تذکر چه اثری در کشور دارد، پرداخته نمی شود. بنابراین باز هم تاکید می کنم که در حال حاضر زمان آن فرارسیده که دو مجلس داشته باشیم، البته ترکیب این نوع مجالس که از جناح اصلاح طلب یا اصولگرا باشند، مهم نیست، بلکه برای اداره کشور باید این تغییر ایجاد شود.
ترکیب مجلس یازدهم را چگونه پیش بینی می کنید؟
مجلس بعدی همانند مجلس دهم بوده و تنها ممکن است گروهی کرسی های بیشتر و گروهی دیگر کرسی های کمتری در اختیار داشته باشند، اما این موضوع که مجلس به صورت مطلق در اختیار گروهی قرار گیرد، بعید به نظر می رسد. ممکن است در مجلس یازدهم ترکیب اصولگراها بیشتر شود، اما این موضوع که مجلس به صورت مطلق در اختیار این جناح قرار بگیرد، بعید به نظر می رسد و هیچکس نمی تواند این پیش بینی را انجام دهد. البته کسانی که ادعا می کنند در انتخابات مجلس یازدهم حتما رأی آورده و رئیس مجلس می شوند، اشتباه می کنند، چرا که نمی دانند کاندیدای عضویت در مجلسی می شوند که ۲۹۰ نماینده داشته و هر کدام از این افراد یک ایده دارند، مجلس دهم نیز درس بزرگی به بسیاری افراد داده که به چیزی دل نبندند.
عدم حضور آقای لاریجانی را در مجلس آینده چگونه ارزیابی می کنید؟
آقای دکتر لاریجانی تجربه بسیار خوبی داشت و به نظرم اگر سیر تطور و جریان سیاسی زندگی وی مشاهده شود، آقای لاریجانی بیش از هر فردی در جمهوری اسلامی دارای دستاوردهای بسیار عظیم در فکر، اجرا و برنامه های مدیریتی بوده است. به نظرم آقای لاریجانی رئیس مجلس بسیار موفق و باتدبیری بود.
نظر شما درباره عدم کاندیداتوری آقای عارف چیست؟
آقای عارف یک شخصیت کاملا اجرایی و مدیریتی بود که در دولت می توانست بسیار خوب عمل کند و موفق شود، اما در جریان اصلاح طلبی زیر پای عارف را خالی کردند. آقای عارف احساس کرد که در ۴ سال مجلس دهم می تواند از تجربه مدیریتی خود برای اداره کشور استفاده کند، بنابراین خود را در این مجلس هزینه و جریان سیاسی خود را مدیریت و هدایت کرد و به آن آرامش داد، همچنین به نظرم آقای عارف از درجه عقلانیت بالایی برخوردار است و به آن تشخیص رسیده که نباید این مسیر را در مجلس ادامه دهد، بنابراین در شرایط فعلی کاندیدا نشد.
البته دقت کنید که کارکرد مجلس اینگونه نیست که فکر کنیم اگر فردی در مجلس نباشد، مجلس اداره نمی شود. مرحوم هاشمی رفسنجانی چند دوره رئیس مجلس بود، اما در دوره ششم رأی نیاورد، همه گمان می کردند که مجلس از کارایی افتاد، اما آقای کروبی و دیگران مجلس را اداره کردند و در دوره های بعدی آقای حداد و لاریجانی اداره مجلس را برعهده گرفتند، بنابراین اینگونه نیست که فکر کنیم با رفتن یک فرد کار مجلس تمام است، چراکه هیچ فرد برای همیشه نمی ماند و بالاخره باید روزی این کرسی را ترک کند.
فرمودید که آقای عارف در امور اجرایی موفقترند، فکر میکنید با توجه به انصراف ایشان از انتخابات مجلس، در ۱۴۰۰ میتوانند گزینه مناسبی برای اصلاح طلبان در ریاست جمهوری باشند؟
به نظرم میتواند گزینه خوبی باشد اگرچه جریان حسادت در جریان اصلاح طلبی این اجازه را نمی دهد.
یعنی چه؟
همان حسادتی که نگذاشت آقای عارف در دورههای قبل در انتخابات ریاست جمهوری بماند فکر میکنم، به نظرم چهرهای بود که برای این دوره خیلی خوب بود و میتوانست به جریان اجرایی کشور آرامش بدهد. چون من با ایشان کار کردم و میدانم ایشان در مسائل مدیریتی با استفاده از اهرم زمان خیلی از مسائل را جلو میبرد که امروزه متأسفانه در ایران کمتر به عنصر زمان توجه میشود. اگر شما یک سوال از من بپرسید، سریع جواب دادن، با فکر کردن و با وقفه جواب دادن و سپس پاسخ دادن نتایج متفاوتی دارد. در مدیریت هم همین است. یک موضوعی پیش می آید، اینکه من سریع اقدام کنم با اینکه یک ساعت دیگر آن را انجام دهم و یا با استفاده از زمان و واکنش های اخذ شده این کار را انجام دهم، تفاوت دارد، آقای عارف یکی از کسانی است که در مدیریت زمان بسیار خوب عمل کرد.
گفته می شود برخی نمایندگان امتیازات خاصی دریافت کرده و از طرح سوال و یا استیضاح خود انصراف می دهند و همین موضوع جایگاه مجلس را تنزل داده است. این حرفها را تایید می کنید؟
لابی گرها در مجلس دو گروه هستند؛ نخست گروهی که برای ارتقای کارآیی مجلس و یا تصویب طرحی خوب لابی می کنند که این موضوع ایرادی ندارد اما برخی لابی ها و طرح سوال ها و استیضاح ها جهت دریافت امتیازات برای حوزه انتخابیه است که این موضوعات شأن مجلس را تنزل می دهد. البته برخی استیضاح ها قوی و محکم بوده و باید انجام شود و در همین مجلس و مجالس قبل نیز استیضاح هایی وجود داشته که قوی بوده است و اگر این استیضاح ها کنار هم قرارگیرند مشخص می شود هر مجلس چه استیضاح بارزی داشته است.
چرا برخی استیضاح ها پس از طرح در مرحله بررسی در صحن علنی متوقف می شود؟
شرایط عمومی کشور اجازه نمی دهد برخی استیضاح ها جلو بروند و موضوعاتی اتفاق می افتد که شرایط را برای استیضاح مهیا نمی کند، البته برخی فکر می کنند که این موضوع تنها مختص به ایران است. اگر به پارلمان آمریکا نیز نگریسته شود معلوم می شود که از چند سال قبل استیضاح ترامپ مطرح است، اما آیا این استیضاح انجام می شود؟ چرا تا انتها این استیضاح دنبال نمی شود؟ چون مصالح میهنی و ملی دیده می شود و گروه ها با یکدیگر کنار می آیند، برخی استیضاح ها در ایران همچنین حالتی دارند. برخی سوال ها و تذکرات از سوی نمایندگان برای اخذ امتیازات خاص مطرح می شود، بنده در دو دوره مجلس نهم هیچ سوالی مطرح نکردم و تنها در دو استیضاح مشارکت داشته ام که یک مورد مربوط به مجلس قبل و یک مورد مربوط به مجلس فعلی است. بسیاری از افراد شاخص مجلس نیز اینگونه رفتار کردند، چراکه مجلس کارکردهای مهم تری دارد و باید در آن رفتار علمی و منطقی را به نمایش گذاشت.
در شرایط فعلی تا چه میزان مذاکره با آمریکا امکان پذیر است و آیا در دوره ریاست جمهوری فعلی ترامپ این اتفاق رخ می دهد؟
ما با ترامپ وارد مذاکره نمی شویم و شرایط عمومی کشور و نوع هزینه هایی که پرداخت کرده ایم به ما این اجازه را نمی دهد که وارد مذاکره شویم، بنابراین باید هسته مقاومت را ادامه دهیم.
دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ فروش نفت را یک میلیون بشکه پیش بینی کرده است، آیا این میزان فروش قابل تحقق است؟
این موضوع که گفته شود هیچ فشاری به ما وارد نشده حرف درستی نیست، چراکه ما نمی توانیم نفت خود را به راحتی صادر کنیم و صادرات نفت با افت شدیدی مواجه شده است، اما از سوی دیگر در همین نقطه متوقف نمی شویم و اگر صادرات نفت ایران را در حد حداقلی کاهش دهند ما باز هم به راه خود ادامه می دهیم و به این منظور ابزارهای متفاوتی برای فروش نفت داریم. در سال جاری فروش فرآورده های نفتی نسبت به سال گذشته دو برابر شد که این نشان می دهد اگر آن ها از یک جهت فشار وارد کنند ما بازار خود را در یک بخش دیگر تقویت می کنیم. کار ما سخت است، دولت باید قوی تر عمل کرده و جسارت بیشتری به خرج دهد، البته در کنار جسارت، امنیت مدیران بسیار مهم است یعنی اینکه چه میزان به مدیران کشور این امنیت روانی داده می شود که بتوانند سازوکار جدیدی برای معامله تعریف کنند.
عده ای مطرح می کنند که افزایش قیمت بنزین به این دلیل رخ داد که خزانه خالی شد و حتی دولت نمی توانست حقوق کارمندان را پرداخت کند آیا این تصمیم یکباره به خزانه مربوط می شود؟
افزایش قیمت بنزین هیچ ربطی به خزانه نداشته است و این موضوع که دولت به دلیل کمبود بودجه و پرداخت حقوق کارمندان اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده کاملا رد می شود. قیمت بنزین به یکباره گران نشد، حدود یک سال و نیم بحث افزایش قیمت بنزین مطرح بود و حدود ۴ جلسه غیرعلنی دراین باره در مجلس با نمایندگان برگزار شد و حدود ۲۰ روز قبل از گرانی هم، نایب رئیس مجلس در نشستی غیرعلنی از صبح تا ظهر توضیحاتی درباره گرانی سوخت مطرح کرد و همچنین در جلسات هیات رئیسه و رؤسای کمیسیون ها این موضوع مطرح بود. کارشناس های مرکز پژوهش ها و برخی نمایندگان صاحب نظر نیز در جلسات کمیسیون شورای عالی هماهنگی اقتصادی و حتی نشست سران حضور یافته و نقطه نظرات خود را مطرح کردند.این موضوع که مردم به یکباره با موضوع گرانی بنزین مواجه شده اند صحیح است، اما اینکه گفته شود نمایندگان هیچ کدام اطلاع نداشتند درست نیست، البته نمایندگان از تاریخ اجرای افزایش قیمت بنزین اطلاعی نداشتند، اما این فرآیند شکل گرفته بود و به هرحال یک هفته زودتر و دیرتر اجرایی می شد.
در نشست های غیرعلنی نمایندگان با افزایش قیمت بنزین مخالف بودند؟
به نظر می رسد که غالب نمایندگان یعنی حدود ۷۰ درصد با اصلاح قیمت بنزین موافق و حدود ۳۰ درصد با این افزایش قیمت مخالف بودند و هر کدام نظرات خود را داشتند مثلا یک گروه عنوان می کرد که نرخ سرانه بنزین باید به همه افراد پرداخت شود یعنی این یارانه سرانه ای شود که نظر این گروه غالب بود و بیشتر از ۵۰ درصد با این نظر موافق بودند، اما گروه دیگری عنوان می کردند که یک نرخ برای بنزین در نظر گرفته شود و قیمت 1500 تومانی را پیشنهاد می کردند، این گروه نیز به حدود ۵۰ درصد می رسیدند، البته چند ماه قبل نیز درباره نرخ ۱۵۰۰ تومانی بنزین در مجلس رأی گیری شد و رأی ۵۰ درصدی داشت.
برخی که در حال حاضر می گویند با افزایش قیمت بنزین مخالف هستیم برای اصلاح قیمت بنزین پیشنهاد داشتند، اما پیشنهادشان غالب نبود. بنابراین هرکسی نظری درباره اصلاح قیمت بنزین داشت و اتفاقا کسانی که عنوان می کردند در شرایط کنونی قیمت بنزین نباید افزایش یابد افراد کمی بودند. بنده یکی از کسانی بودم که علیرغم اینکه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه حضور داشتم اما در تمام این سه سال عنوان کردم که شرایط برای افزایش قیمت بنزین مهیا نیست و به هیچ پیشنهادی رأی ندادم و در شورای هماهنگی نیز نظرات کارشناسی خود را درباره هر پیشنهاد مطرح می کردم، اما این موضوع که برخی افراد کاسه داغ تر از آش شده اند و برای دلخوشی مردم و انتخابات مجلس موضوعاتی را درباره مخالفت با گرانی بنزین مطرح می کنند صحیح نیست. ای کاش اجازه داشتم برخی مطالب مطرح شده در صحن علنی و کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ را مطرح می کردم تا مشخص شود این افراد در حال حاضر چه می گویند و در آن زمان چه مطالب و پیشنهاداتی را درباره بنزین عنوان می کردند، البته پارلمان است و بلندگویی روشن و افراد نظرات خود را عنوان می کنند بنابراین باید این تقسیم بندی را قائل شویم که حدود ۷۰ درصد نمایندگان مجلس الگویی برای اصلاح قیمت بنزین داشتند اما در حال حاضر می گویند “که بود که بود ما نبودیم”.
آنچه که بیش از گرانی ها مردم را اذیت می کند بحث اختلاس ها و فسادها است چرا در این زمینه اقدامات پیشگیرانه صحیحی صورت نگرفته است؟
برخی هنوز معتقدند که فساد نهادینه نشده و بر روی آن سرپوش می گذارند اما به نظر من، متاسفانه در بدنه اجرایی و تصمیم گیری کشور فساد وجود دارد. فساد به این معنا نیست که حتما پولی دریافت و اقدامی انجام شود، در هر موضوع و تصمیمی این فساد شکل گرفته است در تصمیمات مدیریتی، معاملات داخلی و بین المللی و هر چیز دیگری که افراد احساس می کنند باید بهره بیشتری از آن فراتر از حق خود ببرند فساد ایجاد می شود، حتی در فروش یک گوجه فرنگی فساد می تواند شکل بگیرد چه برسد به اینکه فردی بخواهد درباره نرخ ارز تصمیم گیری کند.
فساد به یک جا ختم نمی شود و زنجیره تصمیم گیری ها سبب شکل گیری فساد می شود البته قوه قضائیه در برخورد با معلول خوب عمل کرده و در یک مقطع برخوردی صورت می گیرد ریشه های آن باقی می ماند. به نظر بنده مهم ترین دلیل فساد تنها یک کلمه یعنی عدم شفافیت است که با شکل گیری تحریم، عدم شفافیت بیشتر شده و روز به روز فساد گسترده تر می شود.
شورای عالی اقتصادی تا چه زمانی قرار است به فعالیت خود ادامه دهد؟ این شورا موقتی است یا دائمی؟
قطعا شورای عالی اقتصادی قوای سه گانه موقتی است، شرایطی در کشور ایجاد شد که مقام معظم رهبری دستور تشکیل این شورا را صادر کردند تا بسیاری از تصمیمات برای اداره کشور سریع تر، سِرّی تر و کاربردی تر اتخاذ شود. ای کاش مسائل عمومی کشور به سمتی حرکت می کرد که موضوع دو پارلمانی شدن و قانونگذاری حل می شد چرا که با روند فعلی نمی توان ادامه داد و شرایط کنونی کار را برای همه سخت کرده است.
نمایندگان موظف شدند لیست اموال خود را در سامانهای که توسط قوه قضائیه طراحی شده، ثبت کنند، مایل هستید اموال خود را اعلام عمومی کنید؟
بنده کد را دریافت اما تاکنون فرصت نکردهام که لیست اموال خود را وارد این سامانه کنم و به نظرم تمامی نمایندگان مجلس باید این اقدام را انجام دهند.چه کسانی که اموال زیادی داشته و چه کسانی که اموال کمی دارند. من در سال ۴۵ متولد شدم و پدر بنده از مالکان بود و سال ۴۷ یعنی در سن دو سالگی سند یک قطعه زمین در چندین هکتار به نامم خورده است که این اموال در طی زمان زایش پیدا کرده است. بنده و برادرانم حدود ۴۰۰ هکتار زمین داریم که این زمین ها مکانیزه بوده، آب دارد و کشاورزی در آن میشود، به یاد می آورم که وقتی در سال ۶۷- ۶۶ دانشگاه آمدم 21 یا ۲۲ سالم بود، یک آپارتمان در خیابان وزرای تهران پارک ساعی خریدم. بنابراین اگر مالی دارم و زیاد میشود چیزی نیست که به خاطر مجلس یا دولت باشد بلکه زایش مالی بوده که از گذشته وجود داشته است.
خانه چند متری بود؟
حدود ۶۰ تا ۷۰ متری البته بعدها و پس از مدتی آن را فروخته و بزرگتر کردم و اصطلاحا تبدیل به احسن کردم. از ۲۴ سالگی جزو مدیران ارشد کشور و دارای حقوق بالا بودم. هوش حداقلی معیشتی دارم نه اینکه در کار بیزینس باشم، هیچگاه بیزینس، بنگاه اقتصادی و شرکت نداشتم، فعالیت اقتصادی برای خودم نکردم، اما خانهای فروخته و زمینی خریده ام یا خودرویی خریداری کرده و خودرویی دیگر فروخته ام. مدیر نمونه کشور شدم و نشان خدمت دریافت کردم. زمانی که فردی نشان خدمت دریافت کند، به او یکباره صد سکه میدهند و نه من هر کس نشان خدمت گرفته این سکه ها را دریافت کرده است.
شما نشان خدمت گرفتید اما سکهها را دریافت نکردید؟
گرفتم، میگویم نه اینکه فقط من دریافت نکرده باشم بلکه همه گرفتند، حالا صد سکه امروز معادل ۵۰۰ میلیون تومان است، فرضا من این صد سکه و سکه های دیگر را به مناسبت های مختلف و پاداش ها نگه داشته باشم میشود معادل ۵۰۰ سکه. دارایی و زمینهای من تنها همان زمینها نبود. پدرم برای منزل مسکونی و زمین با قابلیت مسکونی نیز گذاشته بود، که آن خانه را به پسرم دادم.
مانند تمامی کارمندان سازمان برنامه و بودجه در تعاونی مسکن شرکت کرده و یک آپارتمان ۷۰ -۸۰ متری در فرحزاد دارم که متعلق به تعاونی مسکن است، 7 الی ۸ سال در شیراز خدمت کردم در تعاونی آنجا نیز حضور داشتم و مثل مابقی کارمندان و مدیران در آن تعاونی دارای آپارتمان شدم. در دوران دولت آقای احمدی نژاد چون کار خاصی نداشتم و فقط در دانشگاه بودم بیشترین درآمد را کسب کردم و دارایی ام در آن دوره افزایش پیدا کرد. چون زمانم آزادتر و هزینههایم هم پایین تر بود نه مثل الان که نمایندهام و باید هزینه کنم. آن زمان کسی مطالبه پول نمی کرد. مثلا در آن زمان یک جا مشاوره میدادم و برای یک روز در هفته ۱۰ میلیون تومان دریافت می کردم، در حالی که با ۲۰- ۳۰ میلیون آن زمان میشد یک قطعه زمین در یکی از شهرها خریداری کرد و با 80- 70 نیز یک آپارتمان کوچک خرید.
راهکار شما برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات مجلس چیست؟
یک واقعیت را نباید فراموش کرد اینکه مردم در شرایط کنونی مقداری ناراحت هستند، به خصوص اوج ناراحتی آنها در بحث افزایش قیمت بنزین نمودار شد، باید اعتماد عمومی جامعه را برگردانیم. البته اگر با ایجاد یک شُو مردم را به صحنه بیاوریم، ایراد دارد، باید اعتماد عمومی مردم نسبت به ساختار حکومت افزایش یابد. درست است مردم حکومت را دوست دارند و دوست ندارند حکومت را از دست بدهند ولی ما نباید از حسن اعتماد مردم سوء استفاده کنیم و مردم نباید احساس کنند که فقط پای صندوقهای رأی به آنها نیاز داریم. اگر مردم به شکل واقعی این اعتماد را نداشته باشند و احساس کنند ابزاری به آنها نگاه میشود پس میزنند.
این دوره مجلس تمام شد ولی به نظر من میرسد که دولت نباید علامت سرد و منفی به جامعه تزریق کند، مقام معظم رهبری خیلی خوب موضوعات را مدیریت و ساماندهی می کنند، نهادهای دیگر نظام مانند تریبونهای نماز جمعه نیز در ایجاد اعتماد مردم خیلی تأثیر دارند، نباید بیاعتمادی را بین مردم ایجاد و فکر کنیم حرفی می زنیم که عده ای خوششان بیاید.
گفته شده دولت ۱۰هزار میلیارد تومان برای تولید و اشتغال پیشنهاد داده است، با توجه به اینکه مهمترین معضل کشور تولید و اشتغال است، آیا این رقم کافی است و نظارت کافی بر آن وجود دارد که به کجا اختصاص مییابد و چه کاری با آن انجام میشود؟
عملکرد دولت در سال ۹۷ در حوزه تولید و اشتغال ضعیف بود که شاید دلیل آن نبود بودجه باشد. ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز اصلا کفایت نمیکند. این پول با استفاده از منابع بانکی باید زایش کند. سال گذشته و سال قبل تر هم با تلفیق بودجه دولت و سیستم بانکی به دنبال رشد تولید و اشتغال بودیم اما به نظرم موفق نشدند که این کار را انجام دهند. در سال ۹۹ نیز حتما بودجه تولید و اشتغال تقویت می شود تا ضعفهای سال گذشته را نداشته باشد.
انتهای پیام/
برچسب ها :ایران ، کهگیلویه و بویراحمد ، گچساران ، گچساران نیوز ، نفت و گاز
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0