تاریخ انتشار : یکشنبه 19 شهریور 1402 - 10:17
کد خبر : 65388

حسرت برندسازی یک محصول دیگر در کهگیلویه و بویراحمد و این بار داستان آنغوزه

حسرت برندسازی یک محصول دیگر در کهگیلویه و بویراحمد و این بار داستان آنغوزه

به گزارش گچساران نیوز از یاسوج؛ هر چند استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه‌های مختلف زیرساخت‌ها و بسترهای لازم را برای توسعه و پیشرفت دارد اما هرگز نتوانسته‌ از این بسترهای آماده برای پیشرفت استان استفاده کند. استانی که جنگل‌ها و مراتع زیادی داشته و از لحاظ سرانه جنگل و مرتع در ایران و حتی

به گزارش گچساران نیوز از یاسوج؛ هر چند استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه‌های مختلف زیرساخت‌ها و بسترهای لازم را برای توسعه و پیشرفت دارد اما هرگز نتوانسته‌ از این بسترهای آماده برای پیشرفت استان استفاده کند.

استانی که جنگل‌ها و مراتع زیادی داشته و از لحاظ سرانه جنگل و مرتع در ایران و حتی در دنیا وضعیت منحصر به فردی دارد در دل همین طبیعت زیبا سرمایه‌های خدادادی نهفته که از این سرمایه‌ها می‌توان برای رشد و توسعه و رفع بیکاری و رونق تولید استفاده کرد.

برای مثال در حوزه گیاهان دارویی و به صورت مصداقی در خصوص محصولاتی مانند آنغوزه و باریجه استان کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند در کشور حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

متاسفانه در استان کهگیلویه و بویراحمد صنعت فرآوری و بسته‌بندی و برندسازی بسیار ضعیف‌تر از آن چیزی است که تصور کنیم و هرگز نتوانسته‌ایم با توسعه این مهم صادرات خود را از نقطه‌ای که هم اکنون بر روی آن قرار داریم به نقطه مطلوب برسانیم.

استان کهگیلویه و بویراحمد تا به امروز یکی از ضعیف‌ترین استان‌ها در زمینه برندسازی محصولات خود بوده به گونه‌ای که بعضا به صورت خام فروشی محصولات استان کهکیلویه و بویراحمد از سایر استان‌ها صادر می‌شود.

بر اساس سخنان معاون منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، ۵۷ هزار هکتار از اراضی استان به کشت باریجه و آنغوزه اختصاص داده شده است. این کشت‌ها به تولید مازاد بر رویش‌های طبیعی در استان منجر می‌شوند. اما این محصولات، به صورت خام و بدون بسته‌بندی، از گمرک استان‌های فارس و بندرعباس به کشورهای دیگر صادر می‌شوند.

در همین خصوص معاون منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید که شیرابه آنغوزه و باریجه به دلیل کیفیت بسیار خوب می‌توانند در سطح جهان مطرح شوند.

این مسئول به اهمیت بسته‌بندی و برندسازی این محصولات هم اشاره می‌کند که تاکنون نتوانسته‌اند کارگاه‌های بسته‌بندی و برندسازی را برای این محصولات ایجاد کنند.

این مشکلات و ضعف‌ها در حالی است که منطقه تنگ سرخ پایلوت گیاهان دارویی است و می‌توان با استفاده از این ظرفیت بزرگ به رشد صادارات و درآمدزایی و اشتغال در استان کمک کرد.

مسئولان استان در حوزه صادرات توضیح دهند که تاکنون چه اقدامی برای علمی کردن  و یا دانش‌بنیان کردن صادرات این محصولات مهم و استراتژیک و درآمدزا انجام داده‌‌اند.

برای صنعت مهم فراوری و بسته‌بندی چه چاره‌ای اندیشیده‌‌اند و آیا تاکنون به برندسازی این محصولات هم اندیشیده‌اند تا محصولات کهگیلویه و بویراحمد به عنوان برند در بازارهای کشوری و جهانی نام استان را زنده کند. 

محصولات استان را چگونه برندسازی کنیم

ابتدا محصول مد نظر مثل آنغوزه را تعیین کرده تا برند بسازیم این فرایند با بیان آنچه می‌خواهید برای آن برند ایجاد کنید شکل می‌گیرد و این اولین گام در مراحل برندسازی است.

دوم اینکه هر برندی باید جایگاه خاص، معنادار و در دسترسی را در بازار و در ذهن مشتری به خود اختصاص دهد.

مرحله سوم وعده‌هایی که به مشتریان می‌دهیم و به آن‌ها عمل می‌کنیم ستون فقرات برند و اساس اعتبار است.

چهارمین مرحله در برندسازی این‌که چگونه برند خود را ارائه کنیم می‌توان اعتماد و علاقه مشتریان به محصولات را زیاد یا کم کرد با یک نام و لوگوی مناسب شروع و سپس با ارتباطات بازاریابی برند را در بازار جا انداخت با ارسال پیام‌های جذاب مخاطبان را مشارکت داد و ارتباطات دو طرفه برند و تعامل‌های لازم با مشتریان را گسترش داد.

اما پایداری و پیوستگی اصل مهمی است بسیاری از برندها در این مرحله حرفی برای گفتن ندارند بعد از مشهور شدن برندها بسیاری از مواقع پس‌ از آن که برند ایجاد شد، صاحبان برند بدون تدبیر لازم برند را عوض می‌کنند یا حتی شخصیت و وعده‌های برند را تغییر می‌دهند. درست زمانی که استمرار و ثبات در ارائه وعده‌ها برای جلب اعتماد و شفافیت اهمیت بالایی دارد، برندهایی که نمی‌توانند ثبات رویه داشته باشند قادر به ادامهٔ رقابت نخواهند بود.

و گام آخر در مراحل برند سازی؛ برند چیزی است که در ذهن مشتری وجود دارد برند در ذهن مشتری متولد می‌شود و رشد می‌کند برند مجموعه‌ای از باورهاست که مشتری نسبت به محصولات و وعده‌ها دارد برندهای بزرگ همیشه برداشت مشتریان از برند را بررسی می‌کنند تا ببینند آیا با خواسته‌های صاحبان برند تطابق دارد و با نیاز و خواسته‌های مشتریان هماهنگ است یا خیر.

پایان پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تریبون زاگرس قطب نما زاگرسیون زاگرسیون اعلام وصول پایگاه خبری