یادداشتی اقتصادی و فنی در خصوص ضعف عملکرد و تصمیمات کمیسیون برنامه بودجه…..
بسمه تعالی اگر نگاهی به عملکرد گذشته و حال کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیندازیم نیک درمی یابیم یکی از مهمترین نقاط ضعف بدنه اقتصادی کشور ،ضعف برنامه ریزی و تصمیم گیری در برنامه و بودجه مجلس و سازمان مدیریت و برنامه ریزی است.در بیان ضعف عملکرد این کمیسیون و سیستم سازمان برنامه ریزی همین
بسمه تعالی
اگر نگاهی به عملکرد گذشته و حال کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیندازیم نیک درمی یابیم یکی از مهمترین نقاط ضعف بدنه اقتصادی کشور ،ضعف برنامه ریزی و تصمیم گیری در برنامه و بودجه مجلس و سازمان مدیریت و برنامه ریزی است.در بیان ضعف عملکرد این کمیسیون و سیستم سازمان برنامه ریزی همین بس که در بیانیه گام دوم انقلاب رهبر انقلاب ،یکی از دلایل اساسی نوسانات اقتصادی کشور غیرازضعف ساختاری ومشکلات تاریخی قبل از انقلاب ، به بودجه نامتوازن در کشور مربوط شده است.اگر نگاهی فنی و تخصصی به عملکرد کمیسیون برنامه و بودجه بیندازیم در اولین نگاه ضعف تصمیم گیری در ردیفهای بودجه سال ۹۸ را میبینیم که حتی در ساده ترین مباحث مثل افزایش دستمزد امسال، ظرف ده روز چندین بار تصمیم مجلس عوض شد و نهایتا پیشنهاد اقای حاج بابایی در خصوص افزایش ۴۰۰تومانی و ده درصدی دستمزد رای آوردپیشنهادی از یک نماینده غیر تخصصی، که ناتوانی کمیسیون را در اتخاذ تصمیم نشان داد.در همین راستا عدم تمرکز و سازماندهی و نبود قدرت تصمیم گیری در کمیسیون بودجه بجایی رسیدکه در خصوص قیمت حاملهای انرژی از جمله بنزین نیز نتوانست تصمیمی بگیردو بار تصمیم گیری را بر گردن دولت انداختند.در خصوص چگونگی اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی به کالاهای اساسی نیز این عدم تمرکز و تصمیم گیری مشهود بود و کمیسیون نتوانست با تصمیمی صحیح در خصوص حذف رانت دلالان از محل تخصیص ارز دولتی برای کالاهای اساسی تصمیم بگیرد و باسیاستی کارا و اقتصادی جلوی هدر رفتن ۱۴ میلیارد دلار از منابع کشور را در این شرایط تحریم بگیرد.بعبارتی این کمیسیون سیاستگزار شرایط سخت و تحریم نیست و قادر نیست در خصوص مسایل مهم در شرایط سخت، سیاست مناسبی برای بودجه کشور اتخاذ نماید.در مورد کارایی ردیفهای بودجه، شما را به یادداشت اقتصادی اینجانب در دی ماه سال ۹۷ در روزنامه فرهیختگان ارجاع میدهم .در انجا هم عنوان کردم که بودجه کشور عملیاتی نیست.به اختصار بودجه عملیاتی یعنی انکه بودجه کشور باید براساس فعالیت هر بخش اقتصادی تخصیص یابد نه اینکه بودجه را تقسیم کنند. بودجه سال ۹۸ و چند سال گذشته فقط تقسیم شده و بصورت علمی بر اساس فعالیت بخشهای مختلف کشور تخصیص نیافته و این ضعف ریشه ای و بنیادین بودجه کشور است!بودجه شرکتهای دولتی که سه برابر بودجه عمومی است ناکاراست و کمیسیون برنامه بودجه برای بررسی علمی آن برنامه ای نداشته است.اگر بخواهیم سایر نقاط ضعف بودجه را تشریح نماییم در قالب یک یادداشت اقتصادی نمی گنجد اما غیر از بودجه کلان کشور در مورد بودجه اختصاص داده شده به استان کهگیلویه وبویراحمد در سال گذشته نیز همان بس که از مجموع بالغ بر ۳۰۰میلیارد تومان بودجه توازن توسعه ای مخصوص استانهای محروم فقط حدودا ۶۰میلیارد ان اختصاص داده شد و از کل ۱۱۰۰میلیارد تومان بودجه عمران استان فقط هفتاد درصد ان تخصیص یافت و از محل بودجه عمرانی نیز درصد بسیار پایین ۴۰ میلیاردی به بخش تولید در سال حمایت از کالای داخلی اختصاص یافت که نشاندهنده وضعیت نامناسب بودجه استان در همراهی با بودجه کلان کشور می باشد و راهی جز تغییرات اساسی و سریع در بدنه کمیسیون برنامه و بودجه و شاکله تصمیم گیری آن وجود ندارد.در خصوص سفر اخیر بعضی از نمایندگان این کمیسیون به همراه نماینده محترم گچساران به استان نیزمواضع امام جمعه محترم باشت و فرمایشات برادر و دوست عزیز جناب دکتر پاکدل را تایید مینمایم که اقایان بجای سفرهای تبلیغاتی بنشینند و کمیته هایی مرکب از افراد باسواد تخصصی و دلسوز کشور همراه با تمرکز و برنامه ریزی برای تصمیم گیری برای این روزهای سخت کشور تشکیل دهند تا انشاالله کشور بتواند از این شرایط سخت بودجه ای که نااطمینانی از بخش درامد نفتی بودجه کشوربدلیل تحریم وجود داردعبور نمایدو تصمیمات بودجه ای را چنان برای راه اندازی چرخ رونق تولید اتخاذ نمایندکه در سال رونق تولید موتور محرکه کشور به حرکت بیفتد و بازهم شاهدناکارامدی تصمیمات در این بخش تاثیر گزار نباشیم.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0